سیستم صوت همایشی

سیستم های صوتی

وظایف اصلی سیستمهای صوتی پخش مورد قبول موزیک و انتقال پیام به طور واضح جهت اعلام یا احضار است.
اجزاء اصلی سیستمهای صوتی عبارتند از:

الف ـ اسپیکر ها  ب ـ آمپلی‌ فایرها   ج ـ میکروفن یا منبع تولید سیگنال د- باند پایه ه ـ کابل‌های شیله‌دار

بلندگوها
بلندگوها در واقع مبدل سیگنال الکتریکی به صوتی می‌باشند، مشخصات یک بلندگو شامل توان ورودی الکتریکی، امپدانس و فشار صوتی خروجی است.

انواع بلندگوها
الف) داخلی (indoor)، ب) خارجی (outdoor) که در جدول ۶ انواع این بلندگوها تشریح شده‌اند،
همچنین این دو نوع بلندگو خود چند نوع مختلف دارند که عبارتند از:
۱) بلندگوهای سقفی (ceiling) 2) بلندگوهای ستونی (column)3) بلندگوهای شیپوری (Horn یا clear Horn)

ترتیب چیدن بلندگوها
در جاییکه بلندگوها به صورت داخلی نصب می‌شوند مشخصاتی که باید مد نظر باشند عبارتند از انعکاس، تشدید و خفگی صدا به دلیل افت صدا در دیوار.
در جاییکه بلندگوها به صورت خارجی نصب می‌شوند مشخصاتی که باید مدنظر باشند عبارتند از مقاومت هوا و باد و باران
ترتیب چیدن بلندگوها با قدرت اعمال شده به بلندگو و راندمان متناسب خواهد بود.

طرز چیدن بلندگوها
الف) متمرکز (متقارن): در مکانهایی که سخنرانی و کنسرت مدنظر است و صدا باید به طور مستقیم فرستاده شود (تا جهت دید با جهت صدا یکی باشد) مورد استفاده قرار می‌گیرد، همچنین هزینه این روش کم است.

به طور کلی می‌توان گفت این روش برای تولید فشار صوتی مورد نظر استفاده می‌شود.
ب) پراکنده: در مکانهایی که موزیک متن مد نظر است یا ادارات، انبارها و فروشگاهها که نویز بالاست مورد استفاده قرار می‌گیرد زیرا اگر بخواهیم از سیستم متمرکز در این مکانها استفاده کنیم به قدرت زیادی در بلندگوها نیاز است که باعث ناصافی صدا می‌شود. به طور کلی این روش برای یکنواختی صدا به کار می‌رود و باید توجه نمود که صدای این بلندگوها با هم تداخل ننماید زیرا از کیفیت صدا کاسته خواهد شد.

ج) ترکیبی: که مخلوطی از دو روش بالاست، بلندگوهای متمرکز برای تولید فشار صوتی و بلندگوهای کمکی برای ایجاد یکنواختی در نقاطی که صدا کاهش می‌یابد استفاده می‌شود. این روش در تالارهای سخنرانی و ورزشگاهها به کار می‌رود.

رتیب چیدن بلندگوهای داخلی
الف) رستورانها، دفترها و فروشگاهها: بدلیل پایین بودن سقف در این مکانها از بلندگوهای ۱ تا ۳ وات و بدلیل بوجود آوردن یکنواختی بصورت زیگزاگ استفاده می‌شود و با رعایت فاصله و سطح در برگیرنده با توجه به جدول ۷ و فاصله بلندگوها از دیوار با توجه به جدول ۸ طراحی کامل می‌شود، معمولاً در این مکانها از بلندگوهای سقفی استفاده می‌شود، همچنین برای کاهش نیافتن وضوح صدا بعلت تداخل باید بلندگوهای دیواری روبروی هم نباشند.
ب) اتاقهای ملاقات و اتاقهای کنفرانس و ورزشگاهها: در این مکانها از بلندگوهای ۱۵ تا ۳۰ وات در دو ستون و در حدود ۴ متر جلوتر از جایگاه، استفاده می‌شود.
د) اطاقهای پر سر و صدا: در این مکانها از بلندگوهای شیپوری استفاده می‌شود و احتیاج به حجم صدایی در حدود ۹۶ تا ۱۰۰ دسی‌بل است.

آمپلی فایرها
آمپلی‌فایرها جهت تقویت سیگنال صوتی برای چند عدد بلندگو به کار می‌روند و دارای خروجی‌های با ولتاژهای مختلفی هستند. امپدانس خروجی یک آمپلی فایر از رابطة یافت می‌شود (که برای خروجی‌های با ولتاژهای مختلف متفاوت خواهد بود). همچنین برای یافتن قدرت خروجی آمپلی فایر باید از رابطة زیر استفاده کنیم:

((ضریب مربوط به افت توان در سیم‌ها)×(ضریب همزمانی)×(جمع توان خروجی کل بلندگوها با احتساب نسبت تبدیل ترانس تطبیق)= P)
همچنین دستگاههای مرکز تقویت و پخش سیستم صوتی باید از نوع با ولتاژ زیاد (۱۴۰, ۱۰۰- ۷۰- ۵۰ ولت) یا امپدانس زیاد باشد. هر مدار خروجی نیز باید مجهز به وسیله حفاظت مخصوص به خود باشد تا خرابی در یک مدار سبب از کار افتادگی کل سیستم نشود.

کابل‌ها
سیم‌های رابط برای میکروفن‌ها و آمپلی‌فایرها و بلندگوها باید هریک به طور جداگانه در لوله‌های جداگانه‌ای و با کابل‌های شیلددار باشند، همچنین هادیهای مدارهای میکروفن باید مخصوص این کار (زره‌دار یا پرده‌دار) باشد و همراه با هیچ مدار دیگری، مانند مدار بلندگو، در داخل یک لوله قرار نگیرد، همچنین هادیهای مدار بلندگو باید مستقل از سیستمهای دیگر، در داخل لوله‌های فولادی هدایت شوند، مگر آنکه هادیها خود دارای پرده فلزی زمین شده باشند که در اینصورت از لوله پلاستیکی استفاده می‌شود.
اگر امپدانس خروجی آمپلی‌فایر که از رابطة بدست می‌آید را بیابیم حداکثر مقاومت سیم برای کابل‌کشی بلندگوها %۱۵ امپدانس خروجی آمپلی‌فایر خواهد بود.

 __________________________________________________________________________________________

شرکت گسترش ارتباطات زیتون 

آدرس: کرج میدان  توحید ساختمان  دهقانی طبقه 3 واحد 6

تلفن ویزه:02632827252

فکس:02832207745 

آدرس سایت :www.gez.com

آدرس ایمیل :info@gez.ir 


نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.